Denna gång är propelleraxeln lite "offsetad" åt höger vilket ska öka toppfarten. På samma sätt som vi vinklar våra flygmotorer åt höger för att slippa trimma roder.
Nu har bottendelen lossats från brädan, den blev rak, stark och mycket lätt -helt enligt planen
Överdelen byggs upp på samma bräda som underdelen.
Överdel+underdel. Ska limmas ihop så småningom. Först ska cockpit byggas upp och en stor lucka skäras ur.
Man kanske skulle ha gångjärn här.....
Mer hårdvara: Trimplan, vattenutkast, drivedog och propellrar. Vissa av dessa grejer skulle man kunna göra själv men när det bara kostar några tior på hobbyking så är det svårt att motivera sig till det.
Färdig med epoxyn på botten och var tvungen att blåsa på lite slipgrund för att se vilka missar man gjort.... Nu ska den snart tas loss från brädan och arbetet med överdelen kan börja.
Kol-, och glasfiberväv från MBS förenas med lamineringsepoxy från Biltema. Här är det grovslipat, sedan blir det ännu ett lager lamineringsepoxy blandat med microballonger. Epoxy+microbalonger blir lättslipat och bra. Efter det så kan den undre delen tas loss från "brädan", den borde vara ganska formstabil då.
"Svängfenor" och motorfäste tillverkat av formsprutad aluminium. Bandsåg, fila+slipa, borra+försänka och sedan iväg på anodisering.
Då var det dags igen.... Hade ju en marinmotor (Enya 5cc) och en hel del byggmaterial kvar så vi slänger ihop en båt till! Dessutom har jag inte plats för fler flygmaskiner och båtar tar lite plats. Sist men inte minst så måste ju byggnerverna få sitt . V-botten, ca 750mm lång och så lätt som möjligt. Letat runt lite på nätet efter tips och ideer och sedan kladdat ihop en ritning. Denna gång blir det balsa nästan överallt, bara akterspegeln och motorinfästningar blir i plywood. Börjar med att bygga bottendelen på en plan skiva: