Ny vinge o ställ till gammal FW 190
Re: Ny vinge o ställ till gammal FW 190
Ja gör det, men ta inte den som jag har, från ESM, den har högG stålat 2 ggr, samt klippt vid landning på låg höjd, jag tror problemet äär att stabben är för liten på ESM modellen,
- Linkan
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
- Fullständigt namn: Jonas Lindqvist
- Ort: Alingsås
Re: Ny vinge o ställ till gammal FW 190
Snyggt jobbat! Jag måste skaffa en FW 190 

Att mäta är att veta
-
- Site Admin
- Inlägg: 188
- Blev medlem: ons 20 dec 2006, 01:00
- Fullständigt namn: Lars Jansson
- Ort: Alingsås
Re: Ny vinge o ställ till gammal FW 190
Vilket arbete! Coolt!
Re: Ny vinge o ställ till gammal FW 190
Ja nu är den äntligen klar, den har legat lite över sommaren, men tilslut fick den en hygglig målning.
Målet var ju inte att göra den blank och fin, utan jag ville bevara den slitna patinan
..enklare så..
Men lite nitar vill man ju inte vara utan, så några hundra blev det till slut, och några panel skarvar (av 1mm tejp)
Sen var det ju dethär med metanol säker färg, i matta warbird kulörer, svårt att undgå att behöva köpa 1 liter av varja
Har nån nått bra tips på billig färg källa som håller för metanol?
Polyuretan eller epoxy färg, håller ju för metanol.
Jag hittade en snålvariant, 2 komponent bil primer, i ljusgrått, och färgpigment pulver (i detta fallet räckte det med svart och blått)
Denna burk kom från https://www.billackering.eu/ för 200kr "Troton Master epoxyprimer" och färgpigment pulver från "Slöjddetaler" färgsprutan på bilden är från Jula.
Slut specen: 7,5 kg spv 2m, Os 200, 18x8"
Info om motorfästet i kolfiber se bloggen on "Nytt motorfäste till gammal FW190"
Målet var ju inte att göra den blank och fin, utan jag ville bevara den slitna patinan

Men lite nitar vill man ju inte vara utan, så några hundra blev det till slut, och några panel skarvar (av 1mm tejp)
Sen var det ju dethär med metanol säker färg, i matta warbird kulörer, svårt att undgå att behöva köpa 1 liter av varja

Har nån nått bra tips på billig färg källa som håller för metanol?
Polyuretan eller epoxy färg, håller ju för metanol.
Jag hittade en snålvariant, 2 komponent bil primer, i ljusgrått, och färgpigment pulver (i detta fallet räckte det med svart och blått)
Denna burk kom från https://www.billackering.eu/ för 200kr "Troton Master epoxyprimer" och färgpigment pulver från "Slöjddetaler" färgsprutan på bilden är från Jula.
Slut specen: 7,5 kg spv 2m, Os 200, 18x8"
Info om motorfästet i kolfiber se bloggen on "Nytt motorfäste till gammal FW190"
Re: Ny vinge o ställ till gammal FW 190
Lite uppdateringar, det är ju snart dax för provflygning, skall bara tillverka 150gr vikt i nosen, trodde jag skulle slippa.
Målning hoppar jag över denna sommaren, lever den till vintern kan den få en uppryckning i patinan, med nitar o allt.
Motorn är provkörd, återstår att se om kylfläkten fungerar (orginalet hadde sådana fläktar)
Fläkten är printat med en 3D skrivare i kolfiber armerad ABS, indränkt i epoxy och armerad med pålindad kolfiber tråd, så den bör hålla.
Motormodulen innehåller servo och batteri samt avgasrörs fäste, blir ganska lätt servat då allt följer med loss.
Målning hoppar jag över denna sommaren, lever den till vintern kan den få en uppryckning i patinan, med nitar o allt.
Motorn är provkörd, återstår att se om kylfläkten fungerar (orginalet hadde sådana fläktar)
Fläkten är printat med en 3D skrivare i kolfiber armerad ABS, indränkt i epoxy och armerad med pålindad kolfiber tråd, så den bör hålla.
Motormodulen innehåller servo och batteri samt avgasrörs fäste, blir ganska lätt servat då allt följer med loss.
Re: Ny vinge o ställ till gammal FW 190
Här kommer lite uppdatering, vingen är nu klar för målning.
Nu är det den gamla ESM kroppen kvar, det blir nytt färgschema... och en massa slipning, dom har verkligen överöst hela kroppen i spackel..
Motorn är något frammflyttad för att råda bot på den extremt korta hävarmen från TP, vilket gav mycket bly i nosen.
Den nya vingprofilen passade ju inte i kroppens vingsäte, så jag fick skära upp och plasta om
Ställ luckorna sitter riktigt bra, med massa skruv.. som vanligt svårt med passningen
Nu är det den gamla ESM kroppen kvar, det blir nytt färgschema... och en massa slipning, dom har verkligen överöst hela kroppen i spackel..

Motorn är något frammflyttad för att råda bot på den extremt korta hävarmen från TP, vilket gav mycket bly i nosen.
Den nya vingprofilen passade ju inte i kroppens vingsäte, så jag fick skära upp och plasta om

Ställ luckorna sitter riktigt bra, med massa skruv.. som vanligt svårt med passningen
Re: Ny vinge o ställ till gammal FW 190
Här är några nya bilder, Vingen är nu helt klädd på båda sidor, Skevroder klara, återstår att skära ut för ställen och få ut luckorna... om man skär rätt från början.
Ving spetsar klara, tillverkade i 120 frigolit (mark skivor) slipa försiktigt det sista med slipsvamp, för att få det så slätt saom möjligt
måla på utspädd polyfilla eller liknande, över hela, slipa en sista gång, nu är alla porer borta (suger minimalt med epoxy med slätast möjliga yta) och klart för 50 gr glasväv
låt översida och undersida överlappa ca 2 cm, så blir det 100gr runt ytterkante, starkt nog för en transport stötar.
Denna vinge fick ett dolt flapps länkage, lätt när undersidan var utan klädsel, samt att vingen var tjock nog för 25mm hävarmar.
Skönt att slippa dubbla flapps servon, via denna fördelninga axel i glasfiber, hävarmarna ochså i glasfiber, och limmade på plats med epoxy.
Här kan man ochså se den inbyggda skränkning/vridning av vingspetsen, ca 1,5-2 grader neråt för att undvika att vingspetsen stålar först
Ving spetsar klara, tillverkade i 120 frigolit (mark skivor) slipa försiktigt det sista med slipsvamp, för att få det så slätt saom möjligt
måla på utspädd polyfilla eller liknande, över hela, slipa en sista gång, nu är alla porer borta (suger minimalt med epoxy med slätast möjliga yta) och klart för 50 gr glasväv
låt översida och undersida överlappa ca 2 cm, så blir det 100gr runt ytterkante, starkt nog för en transport stötar.
Denna vinge fick ett dolt flapps länkage, lätt när undersidan var utan klädsel, samt att vingen var tjock nog för 25mm hävarmar.
Skönt att slippa dubbla flapps servon, via denna fördelninga axel i glasfiber, hävarmarna ochså i glasfiber, och limmade på plats med epoxy.
Här kan man ochså se den inbyggda skränkning/vridning av vingspetsen, ca 1,5-2 grader neråt för att undvika att vingspetsen stålar först

Re: Ny vinge o ställ till gammal FW 190
Nu är ställen provkörda och intrimmade i vingen, filmklipp i Facebook grupp
Nu är det klart att klä undersida.
Servona fick modifieras trots allt, jag fick inte ut de 117grader som jag behövde (det var specat till 180 gr) sändaren kunde inte få det att gå längre.
Då kan man löda på ett 1,2k ohm, (i mitt fall), på varje sida av poten, då lurar man servot och får det att gå längre.
Sen gick ju det ena servot åt fel håll.., man kan vända på rotationen genom att skifta motorns kablar och poten's ytter kablar. (jag ville köra båda samtidigt med en Y kabel)
Nu är det klart att klä undersida.
Servona fick modifieras trots allt, jag fick inte ut de 117grader som jag behövde (det var specat till 180 gr) sändaren kunde inte få det att gå längre.
Då kan man löda på ett 1,2k ohm, (i mitt fall), på varje sida av poten, då lurar man servot och får det att gå längre.
Sen gick ju det ena servot åt fel håll.., man kan vända på rotationen genom att skifta motorns kablar och poten's ytter kablar. (jag ville köra båda samtidigt med en Y kabel)
Re: Ny vinge o ställ till gammal FW 190
Helgens resultat, tillv. av flapps orginalet har ju klyvklaffar med intressant utseende som man kan imitera någorlunda.
Hann med provmontering av ställ ben i vinge, lyftservot blir inte lätt att serva, nu är ju inte ving panelen på, men sen blir det ju genom liten lucka
Hann med provmontering av ställ ben i vinge, lyftservot blir inte lätt att serva, nu är ju inte ving panelen på, men sen blir det ju genom liten lucka
