Ny vinge o ställ till gammal FW 190

Byggen som är på G!
RobertH
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24
Fullständigt namn: Robert Holmberg

Re: Ny vinge o ställ till gammal FW 190

Inlägg av RobertH » tor 01 mar 2018, 23:13

Här kommer mer bilder på aluminium detaljerna, som nu börjar bli klara, här är första ihopsättning.
Det återstår endel intrimmning, dom rörliga pinnarna i saxen tänkte jag låsa med låsvätska.
Plastdelarna till ställkåporna är gjorda i en Makerbot av ABS.
Dom små M4 kullederna kommer från Conrad
Fjädrarna saknas på bild men det kommer bli 1,2mm tråd med 9,5mm ytterdia, blir ganska lagom för en 7kg kärra.
Saxen är lite stabilare än dom köpta, eftersom jag tänker att dom skall även stoppa för vridning och begränsa maxutslag, annars så brukar man ju lösa det med ett avlångt hål och skruv.
När dom är putsade och intrimmade så doppar jag metallen i målarsoda, då får man en matt och fin yta som färg fäster bra på.
T4.JPG
Ställ kåpe fästen av ABS från en Makerbot
T4.JPG (141.54 KiB) Visad 3312 gånger
T7.JPG
Nästan alla delar
T7.JPG (333.74 KiB) Visad 3312 gånger
T8.JPG
Benet med sax och lyftlänk, altihopa gjort av Al 7075 dom har dubbla brottstyrkan mot standard stål.
T8.JPG (179.81 KiB) Visad 3312 gånger
T9.JPG
110 mm hjul av lättvikts typ, jag fick ersätta navet med ett i metall
T9.JPG (303.65 KiB) Visad 3312 gånger
L7.JPG
Här sitter benet i sin lagring, låst bara med en hårnåls klips.
L7.JPG (230.76 KiB) Visad 3312 gånger

RobertH
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24
Fullständigt namn: Robert Holmberg

Re: Ny vinge o ställ till gammal FW 190

Inlägg av RobertH » tis 27 feb 2018, 23:32

Ja tack, det blev mycket, det här med 3D cadning där har jag lite ideer om framtida 1/4 skala bygge, men nu när vingen nästan är klar, så kommer vi till den mer spännande delen själva stället
Det såg enkelt ut i början, men det plockar till med detaljer 12st per ben, tot 24st, tog i snitt 1h styck.. :) alla tillverkade i 7075 Al, även här fick jag göra ritningar, för det blir många mått som skall gå ihop. Jag försökte tillverka dom i 2 åt gången, det spar del tid
Först gällde det att ta fram de olika vinklarna, provade mig fram, senare fick jag tag i ritningar på orginalet.
Som man ser på ritningen så sticks ställaxeln bara in i ving balk boxen, över 2 lager, och säkras med en enkel hårnåls pinne, genom ett hål i frambalken! ställbenet tas loss på 1 minut..
Stället drivs ju med ett vanligt servo, vridvinkeln är 87 grader, så ett 180 graders servo fungerar, nån lås mekanism behövs inte, eftersom växel lådan är delvis självbromsande, sen försöker ju servot justera in läget hela tiden, vid höga g- krafter kommer det att dra lite mer ström för att hålla inne stället. ...kanske skall stället ha ett eget batteri..
Jag gjorde en prototyp i trä, filmen ligger på Facebook forumet. Geometrin för att få fram längden på dom 2 länkarmarna var lite klurig.
L0.jpg
Här är orginalet som jag skall försöka kopiera
L0.jpg (123.77 KiB) Visad 3328 gånger
L0a.jpg
Lite tur så hittade jag denna bild på en hög med ställ delar till salu på E-bay
L0a.jpg (217.54 KiB) Visad 3328 gånger
L1b.JPG
Här plockar jag fram vinklarna, och bockar till en Al tråd, som kan mätas av.
L1b.JPG (261.13 KiB) Visad 3328 gånger
L3.JPG
En trä prototyp
L3.JPG (188.2 KiB) Visad 3328 gånger
L4.JPG
Ritningar på detaljerna
L4.JPG (138.51 KiB) Visad 3328 gånger
L5.JPG
Här ser vi ställ motorn som vrider länkarmen, servo axeln har fått förstärkt lagring, landnings krafterna kan ju bli påtagliga.. metall drev i servot. Servo axel förlängningen i Al med 25T splines fins på Servocity. V/A/W mätarn på bilden är väldigt behändig för att se om nått kärvar och drar mer ström.
L5.JPG (359.58 KiB) Visad 3328 gånger
L6.JPG
Här är ställ axelns Balk box, som skall få ett lock och glasfibras fast, har ser man en enkel brotch, som brotchar båda hålen samtidigt för att få dom i linje.
L6.JPG (199.54 KiB) Visad 3328 gånger

Användarvisningsbild
Linkan
Inlägg: 1368
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Fullständigt namn: Jonas Lindqvist
Ort: Alingsås

Re: Ny vinge o ställ till gammal FW 190

Inlägg av Linkan » lör 24 feb 2018, 16:46

Otroligt jobb du lägger ner på denna vingen. Snyggt jobbat!
Att mäta är att veta

RobertH
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24
Fullständigt namn: Robert Holmberg

Re: Ny vinge o ställ till gammal FW 190

Inlägg av RobertH » tor 22 feb 2018, 23:24

Har börjat klä vingens översida nu, härnäst är det ju att få ihop stället, provmontera och limma på undersidan.
Jag använder Sikaflex PU lim fyller ut ojämnheter bra, det skummar ju upp sig lite.
Sen laminerar jag fast spryglarna runt ställ "boxen" 160 gr twill glasfiber väv, ca 2-3 lager
V7.JPG
Träfärdig på ena sidan
V7.JPG (145.13 KiB) Visad 3342 gånger
V9.JPG
Sandsäckar vid klädsel limning, som jag gör i två etapper, Nosen först, nästa dag resten
V9.JPG (83.44 KiB) Visad 3342 gånger
V9a.JPG
Här kan man se strukturen under, limmet har tagit överallt
V9a.JPG (198.92 KiB) Visad 3342 gånger
V10.JPG
Vingspetsarna saknas, 2 meter, väger nu 1200 gr
V10.JPG (263.32 KiB) Visad 3342 gånger
V11.JPG
Här ser man de servon spm går åt, skev får ett mellan stort servo, ställen får några riktigt långsamma med stor växel låda, flapsen får bara ett i mitten
V11.JPG (280.25 KiB) Visad 3342 gånger
V13.JPG
För att få styrka i stället lamineras det ihop med spryglar, rejält tidskrävande jobb
V13.JPG (538.2 KiB) Visad 3342 gånger
V14.JPG
Färdigt, vingen känns nu rejält stabil.
V14.JPG (395.73 KiB) Visad 3342 gånger
V15.JPG
Roterande sax, ett måst för att skära dessa tunna vävar, en sax hadde trasat sönder väven, många små bitar som behövs
V15.JPG (251.12 KiB) Visad 3342 gånger

RobertH
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24
Fullständigt namn: Robert Holmberg

Re: Ny vinge o ställ till gammal FW 190

Inlägg av RobertH » sön 18 feb 2018, 22:48

Ja det är kul att nån gång göra allt från grunden som man själv vill ha det, då kan det räcka med en vinge, gött att slippa flyg kroppen denna gång.

Här kommer lite mer bilder på bygget, jag bockade till en Al tråd för att kolla att ställ vinklarna blev rätt när jag skulle borra ställ axel hålet på rätt ställe och med rätt vinklar, både i höjd 10gr och i sida 12gr, sen kan man se borrfixturen som behövs för att få det hela rakt
V1a.JPG
utprintat och spraylimmat på plywood, för manuell sågning och slipning
V1a.JPG (151.51 KiB) Visad 2020 gånger
V1.JPG
Plywooden nästs ihop 2 och 2 spar ju lite jobb, en sticksåg är bra att ha för lätthålen, annars blir det jobbigt att ständigt ta loss sågbladet från jiggsågen
V1.JPG (198.72 KiB) Visad 2020 gånger
V2.JPG
Vingbalken glasfibrad, på 2mm pluwood
V2.JPG (142.06 KiB) Visad 2020 gånger
V3.JPG
gäller att fixera balken ordentligt på byggbordet, märkte att svarv kutsar är väldigt behändiga när det gäller att placera spryglar mm. i rät vinkel, i bakgrunden syns den lilla sticksågen.
V3.JPG (226.67 KiB) Visad 2020 gånger
V4.JPG
spryglarna på plats, dom som går genom vingbalken får delas och fästs in med en klurig sågning o kil
V4.JPG (228.35 KiB) Visad 2020 gånger
V5.JPG
Nu kan man se den speciells ställ infästningen, som skall bli en glasfiber box, integread med ving klädsel, i förgrinden ligger en ställ dummy av Al tråd bockad i exact rätt vinkel för att det hela skall bli rätt i slutändan
V5.JPG (162.3 KiB) Visad 2020 gånger
V6.JPG
Här borras ställ axel hålen
V6.JPG (157.59 KiB) Visad 2020 gånger
Lite om vingprofilen
Jag gjorde en reserch på nätet ang. viken vingprofil som passar bäst till warbirds, många menade att NACA 4216, 2416 eller liknande var bäst, Orginal kärrorna använde ibland dessa, Fw'n hadde en NACA 23015 i vingroten.
Då undrade man ju vad är en NACA4216? svar får man på NACA hemsidan, där kan man plotta ut profiler i rätt storlek till sin vinge.
http://airfoiltools.com/airfoil/naca4di ... 0&yt0=Plot

Man kan ochså jämföra olika profiler, och studera olika diagram.

Men förklaringen till NACA 4 siffriga profiler var: första siffran är var den maximala camber ligger i procent från framkant, altså 40 % (snabba plan verkar ha den längre bak medans frakt plan kan ligga på 20%
2 an står för storleken på cambern, i % talar om hur konkav vingens undersida är (camber är vingens förmåga att generera lyftkraft utan motor... typ segelflygplan) warbirds har ju kraftig motor.. därför ligger den bara kring 2%
Dom 2 sista siffrorna är dom viktigaste, det är vingens tjocklek i % av kordan. 15,16,17% är vanliga värden, bättre lyftkraft till ett större luftmotstånd... men har man kraftig motor så kompenserar ju det en tjock vinge, och man kan få med sig tunga ställ mm. :)
Men efter ytterligare web surf, så kom denhär Selig profilen fram, hyllad av nånga warbirds entusiaster, som TopFlite använder sig av, han lär ha special designat den till TopFlite's modeller.
Oftast har man en tjockare profil i ving roten och en procentuelt tunnare i vingspetsen, man vill inte belasta vingspetsen med för mycket lyftkraft, för att minimera risken till ving topps stål, sk. vingklippning vid start... har man ju varit med om :(
NACA.JPG
NACA en väldigt bra webbsida
NACA.JPG (156.55 KiB) Visad 2020 gånger
s8036-il_l Topflites P47.jpg
Min valda Selig 8036 i ving roten och 8037 i vingspetsen
s8036-il_l Topflites P47.jpg (80.9 KiB) Visad 2020 gånger

Användarvisningsbild
Linkan
Inlägg: 1368
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Fullständigt namn: Jonas Lindqvist
Ort: Alingsås

Re: Ny vinge o ställ till gammal FW 190

Inlägg av Linkan » sön 18 feb 2018, 08:17

Mycket häftigt projekt!
Att mäta är att veta

RobertH
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24
Fullständigt namn: Robert Holmberg

Ny vinge o ställ till gammal FW 190

Inlägg av RobertH » tor 15 feb 2018, 22:34

Hej,
Här kommer lite bilder från ett av mina vinterprojekt, en ny vinge till min gamla ESM FW 190, som har en glasfiber kropp skala 1:5,8 och en OS 200 FS i nosen.
Anledningen till detta projekt var mitt besök i Tyskland i sommras där jag kunde beskåda orginalet. Jag blev väldigt sugen på att ta fram en ny landnings ställ lösning, enligt orginal stuk
Fw'n har ju ett orginellt utseende med sin speciella ställ vinkel, snedstöttan som ochså drar in stället, den smarta placeringen av hjulen under flyg kroppen, där det finns gott om plats, ställbenet har den en ganska simpel utformning/infästning in i vingbalken som är dragen väldigt långt fram till ving nosen. indragningen sker mha. en elmotor, Fw lär ha varit först med detta, passar då väldigt bra att göra med ett vanligt långsamt servo.
Det är få RC modeller som har kopierat allt detta, svårt med de tillgängliga modulära hobbyställen. (indragnings vinkeln är bara 76 grader)
Altså behövs även en helt ny vinge, med en speciell vingbalk av glasfiber, där stället kan sitta fast i.

Vingen blir klädd med epoxy platta.. ja den är bara 0,3mm tjock. och den får en ny vingprofil "Selig 8036/8027" med 16% tjocklek (procent av cordan) profilen lär vara framtagen speciellt till Topflites välflygande P47'a mfl.
Den får en 2 graders "washout" dvs. en vridning av vingtoppen för att minska anfallsvinkeln i förhållande till vingroten (hjälper till att förhindra ving klippning)
Dom yttre spryglarna är av 3mm balsa, dom runt ställ finfästningen är av 2mm flygplans plywood med glasfiber förstärkning, resten är av 3mm lättvikts plywood.
Vingbalken består av 2mm plywood kärna med 1mm glasfiber på varje sida. Detta sprygel skelett väger 800 gram

En helt egen designad vinge kräver ett cad program, att cadda från grunden i ett vanligt 3D program stulle ta väldigt mycket tid, som tur är så fins det speciella, parameter styrda ving design program för modellflyg, det jag valde var DevVing2 för 35Euro http://www.devcad.com/eng/devwing.asp
Man fyller helt enkelt i ving data i 15 st flikar så växer en 3D vinge fram, och i slut ändan så får man ut print eller fräs DXF fil på alla ingående detaljer. jag ordnade alla delarna så att dom passade på A3 papper, spraylimmade på dom på pluwood skivorna och jigsågade. Magnus på MBS nämde att han kunde fräsa ut efter DXF fil med sin utrustning.
Helst skulle man ju vilja köpa en såndär Kina laser som skär ut med 50W Co laser, kostar som en bättre RC motor.. med andra ord nästan inget.. :)

Här kommer en bildsvit som intro till RC cad programmet,2500 vingprofiler att välja på ligger med i programmet. finns även variant för flyg kroppar. Det tar ca 1-2h att definiera en hel vinge med allt, man får även ut vikten på konstruktionen.
a3.JPG
Här är exempel på hur avancerade vingar man kan skapa, tyvärr kan man inte rita några egna linjer eller kurvor
a3.JPG (350.99 KiB) Visad 1137 gånger
a5.JPG
Här är fliken där man definierar panelen och spryglarna, formen får man genom att lägga upp en .jpg bild på vingen som underlägg
a5.JPG (197.6 KiB) Visad 1137 gånger
a2.JPG
Här väljer man vingprofil ur en profil databas, man kan modifiera tjockleken till den man vill ha. i mitt fall 16% lite tjockare för att få bättre lyftkraft. Till höger i menyn ser man de 20 tal flikar där man definierar olika delar på vingen.
a2.JPG (115.71 KiB) Visad 1137 gånger
a6.JPG
Här är en väldigt bra flik, den där man definierar sk. building tabs, vilket hjälper att bygga en rak eller vriden vinge, beroende på hur man definierat detta. bla. sk. washout
a6.JPG (152.01 KiB) Visad 1137 gånger
a1.JPG
Här är altså mitt alster, en 2m vinge till ESM fw 190, med orginal ving balk vinkeln där stället skall sitta, sprygelskelettet väger 800 gram
a1.JPG (190.73 KiB) Visad 1137 gånger
a2a.jpg
En orginal ritning är bra att ha, den röda linjen är Fw's vingbalk, blå linje är ställ benet och de gröna är de 2 spryglar som bär ställ lasten
a2a.jpg (274.54 KiB) Visad 1137 gånger
a2b.jpg
Skiss på landnings stället, indragnings motorn/servot sitter bakon knäleds infästningen
a2b.jpg (98.39 KiB) Visad 1137 gånger
Senast redigerad av 1 RobertH, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar