Moki 180 i en P47 1/5 från CY

Byggen som är på G!
RobertH
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24
Fullständigt namn: Robert Holmberg

Re: Moki 180 i en P47 1/5 från CY

Inlägg av RobertH » ons 06 mar 2019, 22:52

Lite mer bilder, jag håller fortfarande på med kroppen, nu stjärtfenan, bygger om roder gångjärnen till skalariktiga, med 2.5mm aluminium svets pinnar som gångjärns axel.
Film klädseln åkte bort och ersatte med 25 gr glasfiber, så att jag kan förse ytorna med panel skarvar och nitar.. massor..
Jag fick även klyva motorkåpan för att skapa mer plats för ventil lyftarna, 20mm
49.jpg
Motorn på slutlig plats, med alla vinklar rätt...
49.jpg (372.31 KiB) Visad 92 gånger
51.jpg
Kåpan fick vidgas, för de 2 övre cylindrarnas ventil vippor
51.jpg (374.7 KiB) Visad 92 gånger
52.jpg
Även motorkåpan på rätt plats
52.jpg (337.55 KiB) Visad 92 gånger
54.jpg
Nya "svetstråds" gångjärn och roderarmar
54.jpg (434.58 KiB) Visad 92 gånger
55.JPG
glasad stabbe, klar för grundfärg
55.JPG (151.62 KiB) Visad 92 gånger
56.JPG
2,5mm aluminium axel
56.JPG (270.2 KiB) Visad 92 gånger
57.JPG
57.JPG (277.21 KiB) Visad 92 gånger
58.jpg
Kokpit modul klar för målning
58.jpg (433.28 KiB) Visad 92 gånger
59.jpg
Jag får hitta på nått med canopy'n lite nitar i aluminium..
59.jpg (356.44 KiB) Visad 92 gånger

RobertH
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24
Fullständigt namn: Robert Holmberg

Re: Moki 180 i en P47 1/5 från CY

Inlägg av RobertH » mån 07 jan 2019, 21:30

Nya uppdaterinagr,
Motor skottet är på plats, motorn har ochså mallats in på rätt ställe, 2 grader ner och 1,5 grader Höger
Avgasrörs kanaler med gälar, ger bra kyl luft till avgasrören.
Byggmässigt är kroppen klar, den landar på 3000 gram, något lättare än när den kom :D
Motorn har nu ochså provkörs, startade lätt... med ett rytande.. jag hoppade bakåt.. helt klart inger den respekt när man handstartar :cry:
38.jpg
Avgasrörs kanaler
38.jpg (184.96 KiB) Visad 170 gånger
39.jpg
Motorskottet fast laminerat, 3 lager på varje sida
39.jpg (238.79 KiB) Visad 170 gånger
40.jpg
Motorn på rätt plats
40.jpg (252.74 KiB) Visad 170 gånger
41.jpg
Laser linje för motorvinkeln, kroppen ligger i "trust line" läget
41.jpg (201.12 KiB) Visad 170 gånger
42.jpg
Sido vinkeln, lodlinjen går genom stjärtfenan mm.
42.jpg (405.61 KiB) Visad 170 gånger
46.jpg
Avgas utsläpp, med gälar som luftar bra
46.jpg (176.93 KiB) Visad 170 gånger
48.jpg
Gott om plats, hela borrmaskinen går in
48.jpg (1.08 MiB) Visad 170 gånger

RobertH
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24
Fullständigt namn: Robert Holmberg

Re: Moki 180 i en P47 1/5 från CY

Inlägg av RobertH » tis 01 jan 2019, 22:47

Nu är pluggen klar och motorskottet är gjutet i kolfiber 290 gr, känns och låter som en stål plåt :D
Handuppläggningen av kolfiber mattor och absorbtions mattor mm. tog mer än en timma..pust.
Sen inpackning i en vacumpåse, och in i härd ugnen 50gr i 16h.
Jag har även jobbat med motorkåpan och cocpit huven... som givet vis saknade vissa detaljer, varför kunde dom inte gjort rätt från början :cry:
Sen la jag enhel del tid på avgasrörens bockning, först i 22mm koppar... men 250 gr blir för tungt!! så det blir al rör så småningom.
22.JPG
motorn på sin plats, med avgasrör atrapper
22.JPG (303.9 KiB) Visad 190 gånger
23.jpg
pluggen klar och målad med släppmedel.
23.jpg (151.54 KiB) Visad 190 gånger
25.jpg
Kolfiber och epoxy på plats
25.jpg (166.37 KiB) Visad 190 gånger
27.jpg
Vacum påkopplat, i kläd påse
27.jpg (126.35 KiB) Visad 190 gånger
28.jpg
Äntligen färdig
28.jpg (159.76 KiB) Visad 190 gånger
30.jpg
Motorkåpan, större radie runt om, samt saknad luft ledare
30.jpg (99.92 KiB) Visad 190 gånger
31.jpg
cocpit modul... för stort hål
31.jpg (130.55 KiB) Visad 190 gånger
32.jpg
Tillagt balsa, för en halv pilot figur
32.jpg (125.25 KiB) Visad 190 gånger
33.jpg
Hål för stjärt ställ o luckor, här inne skall även höjdroder servo sitta.
33.jpg (74.07 KiB) Visad 190 gånger
34.jpg
Lätt att nå frammifrån.
34.jpg (190.87 KiB) Visad 190 gånger

RobertH
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24
Fullständigt namn: Robert Holmberg

Re: Moki 180 i en P47 1/5 från CY

Inlägg av RobertH » lör 01 dec 2018, 23:50

Ja det är ett riktigt drömbygge, med så myket detaljer man kan lägga dit, gäller bara att bli klar nån gång

Nu gäller det att göra en plugg för ett nytt motorskott, som innehåller rätt motor vinkel, tillräklig luftspalt för kylningen och urtag för avgasrören, som skall gå innanför kroppen en bit, ut framför vingen (wasetgate utsläpp), jag fick även kapa bort gälarna för oljekylarna som satt fel, dom kommer att kyla avgasrören.
Motor skottet gör jag genom en avgjutning i kolfiber
20.jpg
Inpassning av pluggen
20.jpg (204.07 KiB) Visad 223 gånger
21.jpg
Motor skott plugg i MDF board
21.jpg (124.86 KiB) Visad 223 gånger
exhaust 2P47E.jpg
exhaust 2P47E.jpg (143.48 KiB) Visad 223 gånger

Användarvisningsbild
VictorBjörkman
Inlägg: 230
Blev medlem: tis 16 aug 2011, 00:00
Fullständigt namn: Victor Björkman

Re: Moki 180 i en P47 1/5 från CY

Inlägg av VictorBjörkman » lör 01 dec 2018, 23:18

Fantastiskt roligt att få se en sådan här på fältet framöver. Mycket modifikationer och finurliga lösningar som vanligt också Robert, man blir imponerad!

Användarvisningsbild
Linkan
Inlägg: 1368
Blev medlem: tis 05 dec 2006, 01:00
Fullständigt namn: Jonas Lindqvist
Ort: Alingsås

Re: Moki 180 i en P47 1/5 från CY

Inlägg av Linkan » ons 28 nov 2018, 18:59

:o Nu snackar vi! Det där ekipaget är en dröm för mig också! Ska bli väldigt trevligt att titta (och lyssna) närmare på den.
Att mäta är att veta

RobertH
Inlägg: 81
Blev medlem: mån 08 feb 2016, 00:24
Fullständigt namn: Robert Holmberg

Moki 180 i en P47 1/5 från CY

Inlägg av RobertH » sön 25 nov 2018, 00:49

Vinterns projekt blir nu äntligen kring en Moki 180, att få äga och hantera/bygga in en sådan motor har länge varit på min todo lista.
Jag var nere i Tyskland hos Airworld modelbau och hämtade hem den, fick 2h intro till Moki radial motorer, även provstarta en... lite nervigt med tanke på storleken, det här med rundvridning med tändning på.. tills den biter ifrån.. gäller då att inte släppa propellerbladet man håller i :shock:
28 X 16 propeller håller varvtalet nere på 4500rpm
Att det blev en P47'a grundar sig i att den är ytterst välflygande, inga konstigheter, landar bra utan stall tendenser... gott om plats för motorn, med sin ovala motorkåpa, Mokin får precis plats innanför i skala 1/5 vilket ger en kärra med 16-17kg och en 2,5m spw. med plats för mycket prylar.
Valet av en billig.. CY model... ja i det här fallet blir det ju inte så mycket ARF utan ett helt ombyggnads projekt, men prisdiffen mellan ex. en CARF, är nästan hela motorn!!
Så med handväske logiken kan jag ju säga att jag tjänat in motorn gratis :lol:

Att få fast motorn viste jag i förväg att det skulle kräva endel ombyggnation, med bla. en helt ny torpedvägg, Mokin är ju längre än CY's tänkta motor, så här nedan sätter jag sågen i den ;)
All grafik skall slipas bort (får ju inte likna en CY) film klädsel på vingarna åker av (byts mot 50gr glasfiber) egna ställ skall svarvas, för övrigt så bygger jag enl CARF normen, deras bygghandbok fanns ju att ladda ner :D
Ja la den gamla P47an i skala 1/6 jämte... ganska stor skillnad i volym på kroppen.

9.jpg
9.jpg (134.49 KiB) Visad 259 gånger
10.JPG
Jämför skala 1/6 med 1/5
10.JPG (310.06 KiB) Visad 259 gånger
11.JPG
Kan nätt och jämt vändas i garaget..
11.JPG (282.03 KiB) Visad 259 gånger
12smal.jpg
Här har vi juvelen i det hela
12smal.jpg (329.42 KiB) Visad 259 gånger
13.jpg
Motor kåpan saknar luft delaren undertil
13.jpg (186.63 KiB) Visad 259 gånger
14.jpg
Jaga man får va lite modig.. nu mär man sågar sönder den fina glasfiber kroppen, den är ca 0,8 mm tjock i medel. (tyvär ingen sandwich design)
14.jpg (68.71 KiB) Visad 259 gånger
15.JPG
Här syns endel panel linjer och nitar.. tyvärr för många på vissa ställen som får spaklas igen.
15.JPG (325.84 KiB) Visad 259 gånger
16.JPG
Toppmatad kropp, äntligen, gött att kunna komma åt altihopa innuti på ett enkelt sätt!
16.JPG (245.34 KiB) Visad 259 gånger

Skriv svar